בארץ אהבתי
מלים: לאה גולדברג
לחן: מוני אמריליו
בארץ אהבתי השקד פורח,
בארץ אהבתי מחכים לאורח,
שבע עלמות,
שבע אמהות,
שבע כלות בשער.
שבע עלמות,
שבע כלות בשער
שבע כלות בשער.
בארץ אהבתי על הצריח דגל,
אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל.
בשעה טובה,
בשעה ברוכה,
המשכיחה כל צער.
בשעה טובה
המשכיחה כל צער,
המשכיחה כל צער.
אך מי עיני נשר לו ויראנו,
ומי לב חכם לו ויכירנו.
מי לא יטעה,
מי לא ישגה,
מי יפתח לו הדלת?
בארץ אהבתי על הצריח דגל,
אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל.
בשעה טובה,
בשעה ברוכה,
המשכיחה כל צער.
בשעה טובה
המשכיחה כל צער,
המשכיחה כל צער.
בשבת הקרובה נתחיל בקריאת חומש חדש – ספר שמות שהעניין העיקרי שנדון בו הוא סיפור יציאתם של בני ישראל מעבדות לחירות. בפתיחת הספר אנו מתוודעים אל הגיבור האנושי המרכזי של יציאת מצרים – משה רבנו. אנו זוכים להכיר אותו כבר משחר נעוריו – בהיותו תינוק עברי רך שפרעה גזר עליו, כמו על יתר אחיו, כליה. מן הגורל הזה הוא ניצל בזכות תושייתן של נשים אחדות – אמו, אחותו ובת פרעה שמשתה אותו מן המים. השלוש הללו היו שותפות בסירוב לפקודה בלתי חוקית בעליל, וכמה טוב היה גורלו של משה שבת פרעה, בתו של המפקד שהגה את הפקודה, ניצלה את מעמדה הרם ובמסווה של היתממות הצילה את התינוק.
התינוק גדל במהירות ולא חולף זמן רב והוא מסומן באופן הברור ביותר על ידי אלהים כמנהיג הבא של עם ישראל. משה ששימש כרועה צאן נקרא לרעות צאן אחר לגמרי ובעייתי הרבה יותר. למרות מחאותיו הנמרצות:
מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם
שמות ג'
הוא נאלץ להנהיג את העם בעל כורחו. אלהים מצייד אותו בשק של ניסים ואותות שעליו להשתמש בהם כדי להוכיח כי הוא אכן שליחו, ונותן לו פתרון גם לבעייתו הידועה:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי:
שמות ד
אחיו של משה, אהרון, נבחר גם הוא, לשמש עזר כנגדו, ולתמוך בו לכל אורך הדרך.
וְדִבֶּר הוּא לְךָ אֶל הָעָם וְהָיָה הוּא יִהְיֶה לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵאלֹהִים
שם
בהפטרה לפרשת שמות אנו קוראים סיפור מקביל לסיפור הקדשתו ובחירתו של משה רבנו. בפרק הראשון של ספר ירמיהו מספר לנו הנביא כיצד גם הוא נבחר למלא תפקיד כפוי טובה שהוא לא היה חפץ בו, וכיצד ניסה גם הוא להשתחרר מן החובה המעיקה. אנו מכירים את משה מיום לידתו, יודעים שבמשך שלושה חדשים הצליחה אמו להסתירו ואחר כך השיטה אותו בתיבה על היאור. באופן דומה, ירמיהו נבחר כבר מראשית ימיו להיות שליח ה':
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר: בְּטֶרֶם אצורך אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ:
ירמיהו א'
גם ירמיהו מנסה לחמוק בתירוצים דומים מן המשימה
וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי ה' הִנֵּה לֹא יָדַעְתִּי דַבֵּר כִּי נַעַר אָנֹכִי:
שם
וגם הוא נזקק לעידוד רב ולאותות ולמופתים כדי להצטייד בביטחון שיידרש לו כדי למלא את שליחותו:
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי אַל תֹּאמַר נַעַר אָנֹכִי כִּי עַל כָּל אֲשֶׁר אֶשְׁלָחֲךָ תֵּלֵךְ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוְּךָ תְּדַבֵּר: אַל תִּירָא מִפְּנֵיהֶם כִּי אִתְּךָ אֲנִי לְהַצִּלֶךָ נְאֻם ה':
וַיִּשְׁלַח ה' אֶת יָדוֹ וַיַּגַּע עַל פִּי וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי הִנֵּה נָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיךָ:
רְאֵה הִפְקַדְתִּיךָ הַיּוֹם הַזֶּה עַל הַגּוֹיִם וְעַל הַמַּמְלָכוֹת לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד וְלַהֲרוֹס לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ:
שם
אם למשה התגלה האלהים בדמות הסנה הבוער, גם לירמיהו מתגלה אמת אלוהית בעולם הצומח:
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה:
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת כִּי שֹׁקֵד אֲנִי עַל דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ: פ
שם
בקריאת הפסוקים הללו חשבתי על השבוע הסוער כל כך שעבר עלינו
אֵשׁ וּבָרָד שֶׁלֶג וְקִיטוֹר רוּחַ סְעָרָה עֹשָׂה דְבָרוֹ:
תהלים קמ"ח
אחרי חדשים שבהם המתנו בסבלנות לבואו של החורף והוא בושש לבוא, הכמיהה של רבים מאיתנו כרגע היא למעט אביב, לחמה שתפציע לפחות ליום אחד, ואולי גם לניצנים ראשונים של שקדיות. וברוח הזאת מה טוב יותר מאשר לחזור אל לאה גולדברג ואל שירי ארץ אהבתי. רבות נכתב על השירים הללו, מהי אותה ארץ שאליה נכתבים השירים, ליטא או ארץ ישראל, ואולי היא לא ארץ של ממש אלא מושא לאהבה בלתי מושגת. כך או כך, בעזרת המלים היפות הללו אנחנו יכולים לבקש לראות סוף סוף ענף שקד ראשון פורח.
כאן לפניכם הביצוע הקלאסי של השיר עם הסולנית רוחמה רז. נוסף עליו סרטון שבו נראה המלחין מוני אמריליו מלמד את הלהקה את השיר. קשה להאמין שגם הקלאסיקה הזאת פעם הייתה חדשה, שפעם, לפני שנים רבות איש לא ידע לשיר "בארץ אהבתי", אפילו לא רוחמה רז…
ומי לב חכם לו ויכירנו.
מי לא יטעה,
מי לא ישגה,
מי יפתח לו הדלת?
אל ארץ אהבתי יבוא עולה רגל.
בשעה טובה,
בשעה ברוכה,
בשעה טובה
המשכיחה כל צער,
המשכיחה כל צער.
בשבת הקרובה נתחיל בקריאת חומש חדש – ספר שמות שהעניין העיקרי שנדון בו הוא סיפור יציאתם של בני ישראל מעבדות לחירות. בפתיחת הספר אנו מתוודעים אל הגיבור האנושי המרכזי של יציאת מצרים – משה רבנו. אנו זוכים להכיר אותו כבר משחר נעוריו – בהיותו תינוק עברי רך שפרעה גזר עליו, כמו על יתר אחיו, כליה. מן הגורל הזה הוא ניצל בזכות תושייתן של נשים אחדות – אמו, אחותו ובת פרעה שמשתה אותו מן המים. השלוש הללו היו שותפות בסירוב לפקודה בלתי חוקית בעליל, וכמה טוב היה גורלו של משה שבת פרעה, בתו של המפקד שהגה את הפקודה, ניצלה את מעמדה הרם ובמסווה של היתממות הצילה את התינוק.
התינוק גדל במהירות ולא חולף זמן רב והוא מסומן באופן הברור ביותר על ידי אלהים כמנהיג הבא של עם ישראל. משה ששימש כרועה צאן נקרא לרעות צאן אחר לגמרי ובעייתי הרבה יותר. למרות מחאותיו הנמרצות:
מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם
שמות ג'
הוא נאלץ להנהיג את העם בעל כורחו. אלהים מצייד אותו בשק של ניסים ואותות שעליו להשתמש בהם כדי להוכיח כי הוא אכן שליחו, ונותן לו פתרון גם לבעייתו הידועה:
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי:
שמות ד
אחיו של משה, אהרון, נבחר גם הוא, לשמש עזר כנגדו, ולתמוך בו לכל אורך הדרך.
וְדִבֶּר הוּא לְךָ אֶל הָעָם וְהָיָה הוּא יִהְיֶה לְּךָ לְפֶה וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵאלֹהִים
שם
בהפטרה לפרשת שמות אנו קוראים סיפור מקביל לסיפור הקדשתו ובחירתו של משה רבנו. בפרק הראשון של ספר ירמיהו מספר לנו הנביא כיצד גם הוא נבחר למלא תפקיד כפוי טובה שהוא לא היה חפץ בו, וכיצד ניסה גם הוא להשתחרר מן החובה המעיקה. אנו מכירים את משה מיום לידתו, יודעים שבמשך שלושה חדשים הצליחה אמו להסתירו ואחר כך השיטה אותו בתיבה על היאור. באופן דומה, ירמיהו נבחר כבר מראשית ימיו להיות שליח ה':
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר: בְּטֶרֶם אצורך אֶצָּרְךָ בַבֶּטֶן יְדַעְתִּיךָ וּבְטֶרֶם תֵּצֵא מֵרֶחֶם הִקְדַּשְׁתִּיךָ נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ:
ירמיהו א'
גם ירמיהו מנסה לחמוק בתירוצים דומים מן המשימה
וָאֹמַר אֲהָהּ אֲדֹנָי ה' הִנֵּה לֹא יָדַעְתִּי דַבֵּר כִּי נַעַר אָנֹכִי:
שם
וגם הוא נזקק לעידוד רב ולאותות ולמופתים כדי להצטייד בביטחון שיידרש לו כדי למלא את שליחותו:
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי אַל תֹּאמַר נַעַר אָנֹכִי כִּי עַל כָּל אֲשֶׁר אֶשְׁלָחֲךָ תֵּלֵךְ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוְּךָ תְּדַבֵּר: אַל תִּירָא מִפְּנֵיהֶם כִּי אִתְּךָ אֲנִי לְהַצִּלֶךָ נְאֻם ה':
וַיִּשְׁלַח ה' אֶת יָדוֹ וַיַּגַּע עַל פִּי וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי הִנֵּה נָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיךָ:
רְאֵה הִפְקַדְתִּיךָ הַיּוֹם הַזֶּה עַל הַגּוֹיִם וְעַל הַמַּמְלָכוֹת לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד וְלַהֲרוֹס לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ:
שם
אם למשה התגלה האלהים בדמות הסנה הבוער, גם לירמיהו מתגלה אמת אלוהית בעולם הצומח:
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה:
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת כִּי שֹׁקֵד אֲנִי עַל דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ: פ
שם
בקריאת הפסוקים הללו חשבתי על השבוע הסוער כל כך שעבר עלינו
אֵשׁ וּבָרָד שֶׁלֶג וְקִיטוֹר רוּחַ סְעָרָה עֹשָׂה דְבָרוֹ:
תהלים קמ"ח
אחרי חדשים שבהם המתנו בסבלנות לבואו של החורף והוא בושש לבוא, הכמיהה של רבים מאיתנו כרגע היא למעט אביב, לחמה שתפציע לפחות ליום אחד, ואולי גם לניצנים ראשונים של שקדיות. וברוח הזאת מה טוב יותר מאשר לחזור אל לאה גולדברג ואל שירי ארץ אהבתי. רבות נכתב על השירים הללו, מהי אותה ארץ שאליה נכתבים השירים, ליטא או ארץ ישראל, ואולי היא לא ארץ של ממש אלא מושא לאהבה בלתי מושגת. כך או כך, בעזרת המלים היפות הללו אנחנו יכולים לבקש לראות סוף סוף ענף שקד ראשון פורח.
כאן לפניכם הביצוע הקלאסי של השיר עם הסולנית רוחמה רז. נוסף עליו סרטון שבו נראה המלחין מוני אמריליו מלמד את הלהקה את השיר. קשה להאמין שגם הקלאסיקה הזאת פעם הייתה חדשה, שפעם, לפני שנים רבות איש לא ידע לשיר "בארץ אהבתי", אפילו לא רוחמה רז…