שבת דינה

שבת המודעות לאלימות מגדרית

שבת דינה

"וישכב איתה ויענה"  (בראשית לד')

השבת נקרא את פרשת וישלח ובתוכה את מעשה דינה – האונס הראשון בתנ"ך. דינה ככל הידוע לנו הייתה בתו היחידה של יעקב, בת ללאה. וכך מסופר עליה: "ותֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ. וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ" (בראשית לד').

בפסוק אחד פשוט גלומים סודות רבים: לאן יוצאת דינה? מה היא מחפשת לראות בבנות הארץ?  איפה היא הייתה כל הזמן? בבית.. עם אמא שלה..? מה מושך אותה החוצה אל הבנות? ומה קורה שם בשדה כששכם בן למשפחת אצולה רואה אותה?  ויקח, וישכב, ויענה… כך בשלוש מילים מתואר מעשה האונס, קצר אכזרי ומשנה חיים שלמים של ילדה תמימה.

גם במקרה של דינה, כמו במקרים רבים אחרים, שכם לא רצה להשאיר אותה בשדה, הוא אהב אותה, ורצה לשאת אותה, אבל מבחינתו  היא הייתה רכושו ולכן מותר היה לו לקחת אותה, לשכב איתה ואף לענות אותה.

מעשה דינה כפי שצוייר על ידי ג'וליאנו בוג'רדיני 1554

מה שלא נכתב

רבות נכתב על מעשה דינה, ועל החפצת נשים עד היום, אבל מה שמהדהד בסיפור הזה יותר מכל, הוא מה שלא נכתב, מה שלא נשמע, והוא שתיקתה של דינה. בכל הסיפור לא שומעים את קולה, לא את הצרחה שלה כשהיא נלקחת, לא את ההתנגדות, ולא את הרצון או חוסר הרצון שלה להתחתן איתו. פשוט שתיקה.

גם כיום אנחנו לא שומעים את קולן של הנשים הכלואות במערכות יחסים אלימות. 

אנחנו לא שומעים אותן, אנחנו שומעים עליהן!  אנחנו שומעים עליהן אחרי המעשה עצמו, ואז הן נקראת א' או ש' אם הן עדיין חיות, ובשמן המלא אם הן נלקחו מהעולם. השבת, שבת פרשת וישלח כאשר נקרא את מעשה דינה בבתי הכנסת של התנועה הרפורמית, נקרא לנשים בשמן, ונאמר על הנשים שנרצחו השנה קדיש, ונזכור אותן, ונהיה עם הכאב והאבל והאובדן של חייהן כנשים יפות ומלאות בעולם.

"מה שיעזור לנשים שעלולות להרצח, מה שאני זקוקה לו ומצפה לו מצד הציבור, מצד ה"אחיות" שלי מצד הקהילה הפמיניסטית, הוא מאבק. אל תשבו איתי בכיכר. אל תעמדו איתי על הבמה בסינמטק תל-אביב. אל תתכופפו יחד איתי כשכואב לי. קומו איתי, ואם כואב לכן באמת אז נפלא, צאו איתי לרחובות ולתחומי השליטה האחרים ששייכים לגברים, ובאנה למאבק."  (תמר בן דוד ביתה של אביטל רוקח שנרצחה על ידי בעלה לשעבר) 

יש לנו חובה לקום עבור הנשים האלה, ולהאבק על תקציבים ושינוי מדיניות של נשים מוכות. בואו נהפוך את המילים : "ויקח, וישכב, ויענה" ל "ונראה, ונתאחד ונשחרר" ואולי בכך נקיים את חלומה של דינה לראות את בנות הארץ.

בנות דינה

מי שזוקעות צעקה זו מבקשות להביא אותה למרחב התנועתי הן "בנות דינה" קבוצת רבות המעוניינות לקדם את שיח יהודי בנושא אלימות נגד נשים ופגיעה מינית בנשים וגברים, ולחשוב יחד על דרכים להציף את הנושאים הללו, להביע בהם עמדה ולהציע דרכים להתייחס אליהם במרחב האישי, הקהילתי והציבורי, הן בהבעת דעה והן בחיפוש מענה טקסי. לכבוד יום המאבק הבין לאומי באלימות כנגד נשים יצרו בנות דינה אסופה מרגשת וייחודית של קינות ותפילות.

עוד על בנות דינה באתר התנועה >>

עוד על מעשה דינה

ועל התגובה של התנועה הרפורמית לאלימות מגדרית

יום המאבק באלימות נגד נשים וקדיש לזכר הנרצחות

בכל שנה ב 25.11 – היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים מפרסמת את התנועה קדיש מיוחד לזכר הנשים שנרצחו השנה על ידי הקרובים אליהן. בנוסף הכינו בנות דינה אסופת תפילה קינה וטקס ליום מהאבק

דרשות של רבות התנועה למעשה דינה

כבר כמה שנים שרבות ורבני התנועה כותבים דרשות על מעשה דינה הנותנים קול לדינה ולנשים גם היום. מוזמנים לקרוא את הדרשות כאן:

פודקאסטים – רבות התנועה מדברות על דינה

דילוג לתוכן