פרוש הרמב"ם: ו'חכמה' האשה המקבלת הולד וקוראין אותה בלשון עברית 'מילדת'. ורוצים באמרם "ממקום למקום" כי אין משגיחין ואין חוששין לאסור תחומין. ואמרם "מחללין עליה את השבת" רוצה לומר שעושין לה כל צרכיה מהדלקת הנר ושחיטה והבשול ושחיקת סממנין לשתות וקשירת החבלים במה שתתלה עצמה בעת הלידה וזולתם מכל צרכיה, הכל שווה, בין אמרה צריכה אני או לא תאמר. אבל אין מתחילין בחלול שבת עד שתשב על המשבר ויתחיל הדם להיות שותת ומאותה שעה לתשלום ג' ימים מחללין עליה את השבת בין אמרה צריכה אני בין אמרה איני צריכה. […] ואומר תנא קמא שקושרין טבור הולד, ומניחין אותו נתלה ממנו עד מוצאי שבת וכורתין אותו, ואינה הלכה. אבל כורתין אותו ומנקין אותו ונותנין עליו אבק ההדס ודומה לו וכורכין אותו בבגדים, וכל זה בשבת. ועוד יתבארו צרכי מילה בפרק שאחר זה והלכה כרבי יוסי כאשר זכרנו.
כולנו בהמות אבל בשונה מבהמות מותר לנו, הנשים, ללדת בשבת. אפילו מותר לעזור לנו. ונדייק: אמנם לא מילדין את הבהמה ביום טוב, אבל מותר ליַלד (כלומר לסייע בלידה) את האישה בשבת. ושוב נדייק: בהמה – לא מילדין. אישה – מילדין. רבנינו המעולים והגדולים בתורה אף לא טרחו להפריד בין המשנה העוסקת בהמלטת בהמות, לבין המשנה העוסקת בלידת אישה. או לכל הפחות – להשתמש בפועל שונה. מכאן, שעל אף שהמשנה קובעת כי דין האישה איננו כדין הבהמה, מה שנמסר בין השיטין קובע בדיוק להפך – בעצם אישה היא בהמה, ולכן צריך להסביר במה בכל זאת, בשולי הדברים, הן שונות.
ועוד עניין כאן. מדוע יש לציין את כל זאת במפורש? וכי עולה בדעתו של מישהו, או בדעתה של מישהי, שלא נסייע לאישה בלידתה? שלא נחיש את המיילדת? שלא נחלל שבת ונרתיח את המים ונקשור את חבל הטבור? עצם העיסוק בכך מקומם. רק חסר היה פסק הלכה האוסר על נשים ללדת בשבת. שיתאפקו.
השבוע, לרגל יום האישה הבינלאומי, אני שואלת את עצמי מה השתנה. אילו דברים מובנים מאליהם עדיין צריך להסביר, לתחום, לעגן בחוק. מדוע עדיין לא לכולם ברור שאסור לגעת באישה (וגם באיש, כמובן) בלא רשותה. מדוע עדיין נשים מואשמות באונס. שלהן-עצמן. מדוע עדיין לא ברור שגבר ואישה הנושאים בתפקידים מקבילים זכאים לשכר זהה. ובכלל – מדוע אני צריכה לשאול, עדיין, "מדוע".
משנה ג' בפרק י"ח במסכת שבת מרגיזה אותי. והיא מרגיזה אותי קודם כל מפני שמבחינתי אין גבול לסיוע בשבת, למי שזקוקים וזקוקות לו. כל מי שזקוקים וזקוקות לו. ובוודאי אם לנגד עינינו מתחולל נס – חיים חדשים באים לעולם. לרגל יום האישה הבינלאומי אני מאחלת לכולנו לראות את הנס ולהעצים אותו, במקום לעוור את עינינו בקטנות.
חג (יום האישה הבינלאומי) שמח!