מלכים ב' ד' 23-1 (ספרדים) מלכים ב' ד' 37-1 (אשכנז) מלכים ב' ד' 37-8 (הצעה רפורמית)
אישה אחת, חדר מיטה ושולחן וכסא ומנורה, ואיש הרוח שעובר ללון בו.
אלה הם חומרים מהם עשויה פנטזיה על פריצות מינית. וכשהמפגש מביא איתו בן לאישה חשוכת לידות, על אחת כמה וכמה.
אז מה ההבדל בין חסד אנושי פשוט המחולל ניסים בעולם, ליחסים אסורים בין איש לאישה.
איש האלוהים מגיע מידי פעם לשונם. האישה, המכונה בסיפור האישה הגדולה, רואה אותו באנשיותו הפשוטה. היא דואגת לו ללחם בכל פעם שהוא עובר בשונם. והיא מציעה לאישה: נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ יָסוּר שָׁמָּה (מלכים ב, ד, 10).
ושוב כמו בפרשת וירא אצל אברהם, ישאל הקורא המצוי – מה היא רוצה בתמורה? לשם מה היא עושה זאת? והדמיון מתחיל לעבות את התמונה, ולחשוב על אישה גדולה שחיה עם איש קטן, על אישה שהחיים בכפר הנידח בשולי עמק יזרעאל, אינם לפי מידתה, היא מחפשת חברה, אולי אפילו חבר, היא מחפשת עניין, ואולי אפילו מחפשת הרפתקאות. אבל כשאיש הרוח (אלישע) מחפש דרך לגמול לה, היא דוחה את שאלותיו ועונה לו: בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת, שמשתמע כמו: לא חסר לי דבר. אינני מחפשת תמורה. ואולי היא רומזת לו בכך שיש לנקוט זהירות ביחסי החסד הללו, מחשש עין רעה ולשון הרע.
איש האלוהים נחוש להביע את תודתו לאישה הגדולה על הבית שהיא מעניקה לו, הוא מעניק לה ילד. ושוב אנחנו הקוראים עשויים לראות פה מעשה אהבה יותר מאהבה רוחנית וארוח מופתי. והסיפור אינו נוקט עמדה לכאן או לכאן.
מבלי להכנס לסופו של הסיפור למות הילד ולאיש האלוהים המחיה אותו, נראה עד כמה קשה לנו לקבל את מעשה הנתינה של האישה כמעשה שהתמורה לו היא המעשה עצמו. כמה קשה, תמים, אפילו חסוד וילדותי לראות את החסד ואת היחס האנושי הפשוט כמעשה שהוא הוא התמורה והוא הרווח והוא העושר בגדול של יחס אנושי פשוט.
הילד שמקבלת האישה הוא פרי האהבה, הוא ניתן לה כחסד ולא כי היא ביקשה, הוא ניתן לה כהגשמה של מעשה הנתינה הוא ניתן לה כי ביתה הוא בית שראוי שיגדל בו ילד.
האיש איתו היא חיה, יודע את גודל חסדיה, וכנראה שאיננו חושד כמונו, ואיש האלוהים? הוא איננו רגיל ליחס הזה, כאיש האלוהים הוא מנוסה בנתינה, בבנסיונות כאלה ואחרים של חסד, ואולי גם בזלזול או לגלוג.
ואלוהים? הוא נמצא ביחס הזה, במעשה החסד, בעלית הקיר, שנותנת האישה הגדולה לאיש האלוהים.
שבת שלום