בפרשת שמיני מסופר על מעמד מרגש של הקרבת קורבנות. המעמד מתרחש לאחר שבפרשה הקודמת נערך טקס הקרבת קורבנות שבמהלכו התקדשו אהרון הכהן ובניו וכיפרו על חטאיהם. לאחר הקרבת הקורבנות, ישבו הכוהנים באוהל מועד במשך שבעה ימים ושמרו את "משמרת ה". ביום השמיני יצאו מהאוהל לשיא טקס ההתקדשות וכפרת העוונות בו התגלה "כבוד ה'" לפני העם כולו. בסוף טקס הקורבנות מברכים משה והכוהנים את העם וה' מתגלה לפניהם. בסופו המרשים של האירוע אש יוצאת מלפני ה' ומאכלת את הקורבנות שהונחו על המזבח. בני ישראל מתרגשים ו"נופלים על פניהם" ביטוי תנ"כי שמביע הערצה, פליאה והתמסרות.
בשיא המעמד, בני אהרון, נדב ואביהו, מקריבים "אש זרה" לפני ה', שלא על פי חוקי הקורבנות. עונשם על מעשה זה הוא מוות. משה מורה לאהרון לא לנהוג מנהגי אבלות על מות בניו. לאחר מכן מופיעות הוראות נוספות לגבי תפקיד הכהנים כמנהיגים רוחניים של העם וכאחראים להורות את חוקי האלוהים לעם.
בסוף פרשת שמיני מופיעים חוקי כשרות המפרטים את החיות שאותן מותר לאכול ואת החיות אשר אסור לאכול. בהמשך מופיעים מספר חוקים הנוגעים לטומאה וטהרה, כיצד הופכים לטמאים וכיצד מטהרים טומאה שדבקה באדם. חוקי הכשרות והטהרה יחדיו מתקשרים לאמירה של אלוהים בסוף פרשת שמיני "והייתם קדושים כי קדוש אני". חוקים אלו מאפשרים לבני ישראל המקיימים אותם לקבל על עצמם מימד של קדושה אותו הם חולקים עם אלוהים עצמו.
הצעה ליצירה: ספר תורה קטן
חומרים
- חמר לבן
- 2 מקלות עץ עגולים וצבעוניים (אורך כ 10- ס"מ)
- 2 חרוזים עגולים גדולים
- אבני פסיפס
- דבק
תהליך היצירה:
- מרדדים את החמר ל"פיתה" יחסית עבה. הפיתה נראית מלבנית אך הקצוות שלה מעוגלים.
- כעת נבחר פסוק שאנו אוהבים מהתורה (כדאי להציג מספר מצומצם של אפשרויות) ונחרוט אותו על החמר בעזרת אחד ממקלות העץ, לא צריך לדאוג למראה הפסוק כי לא נראה אותו ביצירה הסופית.
- מניחים את מקלות העץ בשני צדדי הפיתה שייצרנו. כך שקצוות המקל עוברים את החמר מלמעלה ומלמטה.
- מגלגלים את החמר פנימה משני צדדיו כמו שבלול סביב המקלות עד ששני הצדדים של הפיתה נוגעים זה בזה. מהצד העליון מקפלים מעט את החמר מטה ומהצד התחתון מקפלים מעלה.
- משחילים על המקלות בצד העליון את החרוזים ולקישוט מדביקים אבני פסיפס על ספר התורה הקטן שיצרנו. כעת הספר מוכן!