קיימות רוחנית

ההפטרה נבחרה משום עיסוקה בנושא הנזירות והקשר לנזירותו של שמשון. מפטירים. שופטים י"ג, 14-2 + 25-24. ההפטרה המסורתית: שופטים י"ג, 25-2 ****** הפטרת פרשת נשא עוסקת בסיפור לידתו הפלאית של שמשון ובפרטי נזירותו עוד מבטן. לרוב מקשרים את ההפטרה הזו עם פרשת נשא דרך סיפור הנזיר – דיני הנזיר שבפרשת נשא ונזירותו של שמשון. הקשר […]

24/05/2023
הרבה גילה קן

ההפטרה נבחרה משום עיסוקה בנושא הנזירות והקשר לנזירותו של שמשון. מפטירים. שופטים י"ג, 14-2 + 25-24. ההפטרה המסורתית: שופטים י"ג, 25-2

******

הפטרת פרשת נשא עוסקת בסיפור לידתו הפלאית של שמשון ובפרטי נזירותו עוד מבטן. לרוב מקשרים את ההפטרה הזו עם פרשת נשא דרך סיפור הנזיר – דיני הנזיר שבפרשת נשא ונזירותו של שמשון. הקשר הזה ישיר וברור, אבל אנחנו יכולים לחפור בפרשה ולמצוא נקודות ממשק נוספות.

אחת מהן חבויה בפסוקים האחרונים של הפרשה ושל ההפטרה:

  • "וּבְבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל מוֹעֵד לְדַבֵּר אִתּוֹ וַיִּשְׁמַע אֶת הַקּוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו מֵעַל הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים וַיְדַבֵּר אֵלָיו" (במדבר ז' 89) 
  • "וַתָּחֶל רוּחַ ה' לְפַעֲמוֹ בְּמַחֲנֵה דָן בֵּין צׇרְעָה וּבֵין אֶשְׁתָּאֹל" ( שופטים י"ג 25) 

שני הפסוקים מספרים לנו על זרימתה של נוכחות אלוהית אל תוך "מיכלים" שעברו הקדשה – גופו של שמשון וגופו של המשכן. הדבר עשוי להיות מעט מבלבל, כאילו מדובר בברכה או בעניין שיש לשאוף אליו, ואני משערת שיהיו כאלה שיראו בדבר הזה מצב רצוי משום שבאמת זה מדהים שניתן לרכז ככה הרבה כוח רוחני.

באותה מידה, זכוכית מגדלת מרכזת את קרני השמש (הנה שמשון מפציע שוב) ומאפשרת לי להבעיר שריפה.

באותה מידה אפשר להעמיד סכר בתוך נהר שוצף כדי להשתמש באנרגיה של המים.

במהלך הדורות גילו ופיתחו בני אדם מגוון דרכים להפוך את עצמם, את השבטים שלהם ואת התרבויות שלהם לנקודות אגירה של כוח רוחני. אם נתרגם את זה לעולמות חשמליים אפשר אולי לדמות זאת לבטריות, או אולי למוליכים חזקים.

עוצמת ההתגלות יוצרת תחושה נהדרת: ההתפעמות מפעימה, הקולות נשמעים ונראים, ואני לא סתם מחוברת לכוחות הקודש שמניעים את העולם אלא מסוגלת ממש להשתמש בהם לצרכים שלי.

הסכנה כאן, מעבר להיבריס הנורא, הוא שאנחנו והעולם לא באמת בנויים לעומס-יתר מתמשך.

לא בכדי שמשון מוצא את מותו קשור לעמודים של מקדש נופל על יושביו. חורבן הבית הזה מהדהד את היעלמותו של המשכן ואת חורבנם של בית המקדש הראשון והשני.

יש רוח אלוהים בעולם, אבל היא אמורה להיות מרחפת על פני המים, מתגלה באש, דואה כמו נשר.

ואנחנו צריכים להפסיק להלל כלי קודש, מבני קודש ואנשים קדושים, ובמקום זאת עלינו ללמד את עצמינו ואת ילדינו לזהות את זרימתה החופשית של קדושת החיים (היא רוח הקודש) בין דבר לדבר ומקום למקום.

רק כך נוכל להמשיך להתקיים על האדמה הטובה, הרחבה והמזינה אותנו יום יום.

שבת שלום

דילוג לתוכן